Search
Close this search box.

Savanorystės transformacijos per pandemiją. Ko išmokome?

Per pandemiją ne pelno siekiančiose organizacijose įvykę pokyčiai, tokie kaip saugumo priemonių, socialinio atstumo ir naujų taisyklių diegimas organizacijose ar perėjimas prie virtualių veiklų, nebuvo lengvi. Visgi, buvo rasta daug kūrybingų sprendimų ir būdų, kaip saugiai teikti paslaugas darbuotojams, savanoriams ir bendruomenėms. Praėjus metams po pandemijos pradžios NVO ir savanoriai prisitaikė prie naujų aplinkybių, tačiau šiuo metu kyla klausimas „o kas toliau?“ – kaip po truputį sugrįžti prie įprasto visiems gyvenimo. Specialistai sako, kad nereikėtų pamiršti išmoktų pamokų ir pataria:

  • Tęsti tam tikras savanorių veiklas virtualiai. Tai gali būti Online bendruomenės susitikimai, tarptautiniai renginiai, mokymai ar dirbtuvės. Taip organizacijos gali pasiekti daugiau potencialių savanorių ir išnaudoti resursus, nepriklausomai nuo žmogaus fizinės buvimo vietos.
  • Dalyvauti arba patiems kurti mokymus apie skaitmeninį raštingumą – sugebėjimą patikimai ir kritiškai naudotis skaitmeninėmis technologijomis ieškant informacijos, bendraujant ir sprendžiant pagrindines problemas įvairiose gyvenimo srityse. NVO ir savanorių mokymuisi, darbui ir aktyviam dalyvavimui visuomenėje tai yra būtinas gebėjimas[1]. Šiuo metu ypatingai svarbu gebėti efektyviai ieškoti informacijos, mokytis atpažinti melagienas („fake news“) ir apsisaugoti nuo kibernetinių patyčių socialinėse medijose, žinoti, kaip maksimaliai apsaugoti savo asmeninę informaciją, kaip dalyvauti susitikimuose, pasitelkiant skirtingas programas, kurti įvairaus pobūdžio pristatymus.
  • Parengti organizacijos reagavimo planą krizei pasibaigus. Kokių saugumo reikalavimų esate pasiruošę laikytis, kai galėsite matytis su savanoriais? Kokius tikslus sau kelsite pereinamuoju laikotarpiu tarp nuotolinių ir fizinių veiklų? Kokių veiksmų imsitės, kad apsaugotumėte darbuotojus ir savanorius karantinui pasibaigus? Ką darysite su emocine darbuotojų ir savanorių sveikata?

Psichologai atkreipia dėmesį, kad emocinės sveikatos krizę sąlygoja pasikeitusi socialinė situacija, trūkinėjantys socialiniai ryšiai ir teigia, kad jeigu į ją nebus tinkamai reaguojama, net pasibaigus karantinui jausime skaudžius emocinės sveikatos krizės padarinius.

Emocinė būsena ir savanorystė

Atlikti sociologiniai tyrimai rodo, kad žmogui palaikyti gerą emocinę būseną labai padeda priklausymo ir reikalingumo jausmas. Mintis, kad kažkam padedi ir tavo veiksmai prisideda prie pokyčio veikia raminamai, ypatingai dabartiniame neapibrėžtumo periode. Savanorystė iš esmės yra apsikeitimas – aš esu kažkam reikalingas ir dėl savo neatlygintino darbo jaučiuosi geriau. Kaip įprasta krizės metu, taip pat pat ir koronaviruso pandemijos akivaizdoje išryškėjo žmonių susitelkimas ir solidarumas. Itin padaugėjo savanorių, kurie pasiruošę padėti čia ir dabar. Todėl vis garsiau girdime, kad pandemijos metu daug daugiau dėmesio turi būti skiriama savanorių apmokymui ir palaikymui, net jei savanorystė trumpalaikė. ,,Socialinis veiksmas“ skatina organizacijas atkreipti dėmesį į darbuotojų ir savanorių emocinę būseną, dažniau rengti susitikimus, refleksijas, supervizijas ir užtikrinti psichologinės paramos prieinamumą.  

Skaitykite daugiau: https://www.delfi.lt/partnerio-turinys/naujienos/svarbiausia-noras-padeti-savanoryste-pandemijos-metu.d?id=86735653&fbclid=IwAR3DiG0O_ybdKxK7HIubYP8EhAS8jdrP9NVpvnn4lgKd5XSlXf4EPsHxj3M

Sandage, E., 2020. Volunteering During the Coronavirus Pandemic. The Volunteer Management Report, 25(7), p.2.

Lachance, E.L., 2020. COVID-19 and its impact on volunteering: Moving towards virtual volunteering. Leisure Sciences, pp.1-7.

Tierney, S. and Mahtani, K., 2020. Volunteering during the COVID-19 pandemic: What are the potential benefits to people’s well-being. CEBM Research.


[1] Europos Komisija parengė Europos skaitmeninio raštingumo sistemą („DigComp“), kuri padalyta į penkias sritis: naršymas, informacijos paieška ir filtravimas; komunikacija; skaitmeninio turinio kūrimas; saugumas ir techninių problemų sprendimas (iš viso apima 21 kompetenciją).

Norėtumėte tapti SAVA platforma partneriu/e? Turite kitų klausimų? Parašykite mums!